Nna. Ahogy leírtam ezt a nem túl rövid címet, úgy is gondoltam: akkor ennyi! A címben minden benne van.... De nem, azért nem. A kavargás nem teljesen.
Mert itt van ugye az izgalom. Hogy miért is? Az van, hogy szerdán megműtik Imola fülét. És akármennyire is szeretném, bármiképpen is próbálom, nem tudom kimozdítani ezt a tényállást a valóság mezejéről, sehogy sem tűnik el onnan. Túl már több orvosi véleményen, túl a kötelező előzetes vizsgálatokon majdnem-ájulós vérvétellel, túl az iskola értesítésén, túl a család logisztikai felkészítésén, ott áll kegyetlenül az életnek ez a felkiáltójele: szerdán délelőtt Imót betolják a műtőbe, elaltatják, és egy nagyműtét keretében "renoválják" (vagy kicserélik?) a dobhártyáját és környezetét. Nos, ugyan Zoli szerint én már hivatásszerűen űzöm az aggódást, és készségesen aggódom bárkiért, aki az utamba kerül, itt azért többről van szó. Talán azért, mert ilyen "ínyencségből" nekem is kijutott gyerekként és felnőttként is, talán azért, mert viszolygok a gondolattól, hogy egy szemlátomást egészséges gyereket kés alá küldjek, talán azért, mert minden műtét veszélyes, és ez meg még annál is jobban, nem tudom, de mindenesetre nem vagyok nagyon önmagam mostanság - elborít az aggodalom.
Sikerekről szólva, Zita január közepi nemzetközi versenyen való remek szereplését érteném most leginkább. Ahol túl azon, hogy élete legjobb eredményét produkálta, megcsillantott valamit abból, hogy mire képes, ha IGAZÁN akar valamit, ha IGAZÁN koncentrál, ha IGAZÁN küzd. Olyan ellenfeleket győzött le és úgy, hogy leesett az állam. Aztán, mikor már egy ránézésre "egyszerűbb" ellenfél jött volna, addigra szerintem mentálisan fáradt ki, illetve kicsit már talán elégedett is volt az addig elért eredménnyel, csökkent a tűz, a lángolás - és kikapott. De addig! "Igyál vért!" - szokta neki mondani az edzője, mert Zitusunk hajlamos a "bealvásra", a "nagyok tiszteletére". Hát, most - természetesen KÉPLETESEN szólva - szinte láttam a szája sarkánál lecsorgó vért. És persze.... Nem jósolható meg, hogy hová repíti őt el pontosan ez a sport, de azt már látom, hogy ez a gyermek fog tudni küzdeni a céljaiért az élet más területein is, ha majd akar.... Hogy miként jutott ide, az nyilván összetett. De azért valahogy azt sejtem, hogy a sportpszichológusnál való rendszeres látogatás is hozzájárult, ezért aztán így utólag megkönnyebbülve látom, hogy jó ötlet volt egy ilyen szakembert felkeresni. És milyen szakember!!! Már első alkalommal kialakult az összhang közte és Zita között, és Zita nagyon szeret elmenni hozzá, már várja az alkalmakat. Nem csodálom, számomra is egy nagyon megnyerő, hihetetlenül pozitív benyomást keltő hölgy ő. Csupa mosoly, amit ráadásul ráragaszt a környezetére is.
Kudarcokról szólva Zita legutóbbi (múlt hétvégi) versenyét is mondhatnám, ahol szemlátomást egyáltalán nem volt meg benne az előző heti akarat. De tét sem volt olyan nagy, fáradt is volt nagyon (félév előtti hajtás, ami nála az utóbbi hetekben több éjszakázást is jelentett - mivel a hétvégeken szinte mindig versenye van, erre kényszerült, és tette mindezt zokszó nélkül). De leginkább Emma csalódottságáról tudnék beszámolni. Nem nagyon vettük szigorúan a felvételire való felkészülést, mert még nem annyira voltunk arról meggyőződve, hogy el szeretnénk őt vinni, ő sem akar menni. De mindenképpen meg akartuk adni neki és magunknak az esélyt. Felkészítő tanfolyamra nem járt, de otthon sokat gyakoroltuk a felvételi sorokat. Utólag belegondolva, a megadott idő betartására nem fordítottunk kellő figyelmet. És bele is jött egy idő után, szinte mindig 40 pont felé került, ami nagyon jó. És hát, múlt hétvégén megírta a központi felvételit, ami után nagyon nekikeseredve tért haza: nem volt ideje befejezni egyiket sem a kettőből, és ráadásul nehéz volt, meg bedőlt egy csomó csapdának.
És akkor itt, a témánál maradva ugyan, de mégs rákanyarodhatunk Vekerdyre, akinek a kamaszkor körüli könyve után most a "Jól szeretni" című könyvét "fogyasztom" nagy léptekkel.... és, és, az igazság az, hogy néha már a könnyeim gyűlnek, a sorait olvasva, mert egy részt nagyon igazat adok neki abban, amit leír (ez nincs mindig így, a Nők lapjás cikkeivel sokszor nem tudok teljesen azonosulni), más részt pedig gyötör a bűntudat, hogy ha ezt én is így gondolom és látom (vagy inkább MI, a gyerekeink szülei), akkor miért nem merek mégis lépni?! Hogy mire gondolok itt? Például arra, hogy ez a felvételi sor tipikus példája annak, hogy azt próbálják egy gyerekből kiszedni, hogy mit NEM tud?! És teszik ezt nagyon fondorlatosan, ahol a matekpélda tulajdonképpen egy szövegértési gyakorlat, csapdákkal tele, és csak minimális mértékben igényel matematikai ismérveket. Max. komibinatóriát. Amit meg nem tanulnak a suliban. Ahogyan a szövegértési erőfeszítések is véget érnek az alsó tagozattal együtt. Most mit szóljak és mit várjak egy olyan oktatástól, ahol a felső tagozat első másfél évében egy könyvet sem kellett elolvasniuk, egy művet sem elemeztek (de, a Toldit, János vitézt....), és egy fogalmazást sem írtak?!
És tovább lépnék: Imola tanulmányi eredményei is romlottak. Egy részről azért, mert hihetetlenül szeleburdi, és még mindig azt hiszi, hogy egy bájos mosollyal elintézhet mindent (mondjuk nálam, nálunk igen), más részről pedig pl. azért, mert a minap olyan témából kellett kikérdeznem őt környezet tantárgyból, ahol kb. 15 meghatározást kellett neki szóról-szóra megtanulnia, tele olyan kifejezésekkel, aminek az értelmét ugyan elmagyaráztuk neki, de még nem is ismer igazán és pláne nem használ!!!! Mire is jó ez? Majd ettől megszereti az őt körülvevő természetet, környezetet? És szidjam le, ha nem sikerül neki ötösre? Hát nem fogom. De ugye, a környezetjegye a legsiralmasabb...
És íme, én is beidomulok abba, amibe pont nem szeretnék, amiről Vekerdy is olyan meggyőzően fejti ki a káros mivoltát. És ha még azt is elárulom, hogy Klára, aki nagy tanulási könnyebbséggel rendelkezik és mindenből (kivéve a magatartását) ötös vagy netán dicséretes ötös lesz félévkor, hát ez a Klára minden reggel úgy indul iskolába, hogy "nem akarok iskolába menni, utálom a sulit", akkor mit is kell gondolnom? Persze, a könyv alapján tudom.... De igen, én is rabja vagyok azért annak a koncepciónak, hogy verseny van az életben, és gyerekkorban kezdődik. Miközben azért érzem, hogy melyik gyerekemnél hogyan is kellene hozzáállnom a tanuláshoz, az ő hozzáállásához. És igen, azt is érzem legbelül, hogy melyik hová lenne "való", milyen típusú oktatásba.... De ahhoz nem biztos, hogy megvan a kellő "bátorságom", hogy ezt meglépjem. De legalább a hozzáállás már közelít ahhoz, amit elvárhatok magamtól (magunktól). Ennek talán jó "bizonyítéka" az a kedves levél, amit Emma írt nekünk a felvételi estéjén (kivételesen elszöktünk moziba, Walter Mitty titkos életére, ami ugyancsak arra késztetett, hogy felmérjem, hogy mit is érdemes akarni ettől az életnek nevezett csodától). Ebben a levélben az volt a nagyon szívet melengető, hogy érződött, hogy jól esik neki a támogató szülői "viselkedésünk", úgy tűnt, jó neki a mi szeretet-ernyőnk alatt. Persze, ez is meghatott, és akkor újraindítottam a "malmokat" a fejemben arról, hogy mit is és hogyan kellene lépni... majd tudósítok, hogy mit mertem (mertünk), mit nem.
Egyelőre olvasom Vekerdy könyvét tovább, és remegek Imoláért.
7 megjegyzés:
Szia,
az én kislányomnak is sokszor műtötték a fülét Kistarcsán. Tubust ki, tubust be mindannyiszor altatásban, kb. 8 havonta, összesen 6 alkalommal. Azt mondták kinövi 6 éves korára, csak 8 évesen "nőtte" ki. Mára már teljesen ép a hallása. De repülőgépen mindig nagyon fáj a füle,és nem búvárkodhat majd később.
Meglátod, nem lesz semmi baj.
Üdv,
Andrea
Szilvi, nagyon sokat gondolok Rátok és kívánok Imónak minden jót a holnapi mütéthez, megértem teljesen az aggódásodat, de meglátod, minden rendben lesz!!!!!!
Amit az iskoláról, az otthoni iskola-rendszerrök írtál, az tényleg nagyon elszomorító :((( Ajánlanám minden tanárnak (bár ahogy olvastam-hallottam, egyre kevésbé a tanárok maguk döntik el, hogy mit tanítanak, mit nem és milyen rendszerben....), hogy olvasssa el Kristine Barnett: A szikra c. könyvét, aki tényleg arra világít rá, hogy minden gyerekben azt kell keresni, amit tud, azt kell kidombirítani, arra figyelni, nem pedig azt bizonyítani, hogy mi mindent nem tud...
Remélem, azért Emma nem nagyon csalódott amiatt, hogy nem sikerült a felvételije!!!
Küldök sok pozitiv energiat Nektek és nagy ölelés holnapra!!!!!!
Orsi
Szia Szisz.Nagyon szorítok Nektek holnap,nem éltem még meg,hogy a gyermekemet el altatják és műtik,de teljes mértékben át tudom érezni,küldöm a "pozitív energiákat".Zitusnak gratulálunk.Mi Nonoval ugyan így csináltuk,hogy itthon gyakoroltunk,Neki sem sikerült minden feladatott megoldani,de nem stresszelem túl,ha sikerül netán tán megyünk,ha nem maradunk.A volt a lényeg,hogy érezze milyen 1 felvételi és 8.-ra tudja mi vár rá.
Pusza
Andrea, Orsi, Timi!
Köszönöm a bátorításokat. Tudósítok majd mindenről, bár nyilván nem azonnal, de ha majd hazaértünk.
Puszi,
Szilvi
Kedves Szilvi!
Az előkészítő azért lett volna jó, mert az ilyen fránya központi feladatok metodikáját megtanították volna neki.
Mert ahogy egy nagy elme (talán Eisten) mondta, a matematika nem a számtan és mértan egyvelege, hanem a gondolkodás tudománya, és minden évben másképp akarják ezt lemérni.
Emlékszem az én lányom évfolyama volt az elsők között akik központi felvételiket írtak, és persze ő nyolcadikos volt járt előkészítőre, meg még külön tanárhoz is, mert a tanodás Nacsa Marika néni számunkra nem volt megfelelő. Másnak se mondjuk. A lányom 4-esnél nem volt jobb matekból, de köszönhetően az előkészítőnek a kitűnő tanulóknál jobb központi felvételi pontot ért el, a maga talán 74 %-val megelőzte a jótanulókat, akik 70 alatt teljesítettek.
Ennyire magas a mérce... Sajnos most is.
Vekerdit én is olvasom, és tetszik ez a "jól szeretni" metódus, de miután elolvastam az utolsó két oldalt és rájöttem, hogy én is így oldom meg, vagyis úgy szeretek jól, hogy próbálom a legmesszebbmenőkig elfogadni a másik embert, arra is rájöttem, hogy ez nem mindig kifizetődő.
A pedagógusokat meg mélyen megértem, nálunk is van egy pályaelhagyó, aki miután a kislétszámú osztály fele egyest kapott a biológia dolgozatra megmutatta nekem. Hát elszörnyülködtem, milyen hülye, és alkalmazhatatlan, no meg számukra még érthetetlen szakszavakat próbálnak beléjük verni. Hol van már az a biológia, amit mi tanultunk annak idején... Tulajdonképpen azt kéne kikérdezni, aki írta, mert az élethez semmi köze. Egyébként meg nem kellene ennyi hülyeséggel tömni a gyerekek fejét, általánosban elég lenne a magyar, a matek, a történelem, meg sok nyelv, a környezetismeretbe meg egy általános és életszagú fizikát, kémiát, biológiát lehetne oktatni, de csak azt ami az élethez egyébként is szükséges.
Sajnos nem az életre nevelésről szól az egész, hanem a minden évben írjunk új könyvet, hogy mindig legyen valaki aki szép jövedelmet szerez vele magának.
Meg kellene tanítani őket főzni, számlát kezelni, hivatalba ügyintézni, és sokat sportolni, mindenféle sportban.
Aztán majd a középiskolában jöhetne a többi tárgy a kiéhezett, tudásra szomjas gyerek sokkal jobb eredményeket érne el később.
Ez a mostani tanrend leterhelő.
Egyébként meg sok erőt a műtéthez, sikerülni fog így kell hozzáállni, vonzd be magatoknak a jót. Remélem vidámabb posztot osztasz legközelebb.
Üdv. Mariann!
Imónak drukk-drukk!!!!!!!!! Nem lesz semmi baj, de természetes, hogy aggódsz, és nagyon sajnálom, hogy eddig fajult a dolog a fülecskéjével. :(
Mindig is nagyon jó anyának tartottalak, és éppen ezért TUDOM, hogy CSAK olyan döntéseket hozol, ami a gyereknek jó. Ha segít Vekerdy, az jó, de hidd el, nélküle is pont olyan jó döntéseket hozol. :)
Puszi.
Vivien
Köszi, Mariann!
Remélem, hogy a bejegyzésemből is kitűnt, hogy nekem sem a nálunk oktatókkal van a legfőbb bajom, hanem az oktatással, ahogyan te azt jellemezted. Előkésztőre meg majd járunk - legközelebb, amikor már muszáj lesz jót írni. Ez egy próba volt.
Vivi!
Aranyos vagy, igazán, nagyon jól esik!!! Vekerdy leginkább most egy megerősítés nkem.... :-)
Puszi a két ugyancsak kórházat-jártnak (meg a szüleiknek)!!!!
Megjegyzés küldése