Pages

2012. február 7., kedd

Gyerekek, hó, kutya, és egyéb finomságok

Feltételezem, hogy az ország legnépszerűbb témája az utóbbi napokban a hó. Van, aki bosszankodik, van, akinek komoly gondot okoz, és van, aki örül neki. Bevallom, én - és mondhatnám az egész családom - örülök neki. Hiányzott, nekem hó nélkül nem tél a tél. Hiányzott az a puhaság, amit a hótakaró ad a világnak; hiányzott az a mindennel összehasonlíthatatlan fény, amit a fehérsége kelt, hiányzott az a ropogás a csizmáink alatt, és hiányzott az az öröm, amit ez a gyerekeknek okoz. Mert ha esik a hó - és megmarad - nem kell többé azon törni a fejünket, hogy mit csináljunk egy téli hétvégén.... A lányok kint szaladgáltak, hóangyalt csináltak, havat is lapátoltak, hóembert próbáltak építeni (nem nagyon tapadt a hó), kutyával játszottak. Szegény Zita húzta erre a hétvégére a betegség kártyát (hát, ő még kimaradt a sorból, nemdebár.... - de már meg is gyógyult), így ő csak sóvárgott kipislogva a hó felé....
Mivel a meteorológusok annyira beharangozták a közelgő hóhelyzetet (komolyan, annyira vártam már a fehérséget, hogy péntek éjjel felkeltem kikukucskálni, hogy megjött-e már a hó...), hogy el is hittem nekik. Mondjuk, betáraztam a tarsolyba pár elmenős programot is, ha esetleg ismét tévednének (a meteorológusok), de az ötleteken kívül, kellő mennyiségű élelmet is, hogy ne kelljen bármilyen beszerzéssel foglalkozni.

Ezért aztán két havazós kaland között sütöttem (sütöttünk) és főztem (főztünk). Először is... A legutóbbi túrám során a hentesnél, elcsábultam két darab gyönyörű szűzérmére. Ezt olvasztottam fel a hétvégére. Szombat délelőtt zongora és tenisz program van mindig, és olyankor Emma (aki mindkettőn részt vesz) mindig az éhhalál szélére kerül, mire hazaér. És ő nagyon szereti a jó husit. Úgy adódott, hogy pont beszéltünk laptopkonyha témában OZ-zal, a séfünkkel, és a végén megkérdeztem, hogy ő hogyan sütné meg ezeket a húsokat valami pikk-pakk gyors módon, úgy, hogy a gyerekek is szeressék. "No, Szilvikém, sózod, borsozod, pici majoranna, kömény, egy-két gerezd fokhagymát rányomsz, kevés mustár, és ezt belemasszírozod a "mancsikáddal" (bocsi, OZ, de kesztyűt használtam, nem szeretem, ha fokhagymaszagú a kezem), kis olívaolajon gyorsan körbesütöd úgy, hogy kéreg képződjék rajta, majd felöntöd vízzel úgy, hogy kb. a feléig érjen a húsnak, leveszed a lángot és fedő alatt főzöd tovább kb. 20 percig. Ha készen van, akkor kiveszed a húsokat, teszel a visszamaradt szaftba egy kis lisztet, esetleg bort, összeforralod, és már van mártásod is hozzá."
Hát, OZ! Az igazság az, hogy általában nem szoktak elégedetlenkedni a főztöm miatt, de sokszor előfordul, hogy a nagy beszélgetés közepette, az egész család csak eszik és mondja a magáét, és nem minősíti a menüt. Nem úgy, mint most! Áradoztak mind, több gyermekem szükségét érezte annak, hogy lefotózza a művet, és nagyon gyorsan fogyott minden... mert volt hozzá még krumplipüré, meg rizs (a pürét nem kedvelőknek), pirított gomba és tejszínes brokkoli a szülőknek, uborkasaláta (a finnyásabb gyerekeknek). Szóval.... nem mondom, hogy minden héten ilyen lesz, de lehet, hogy ünnepekre ismét asztalra kerül....
Készítettünk még muffint (kétszer is, mert az első adag egy pislogás alatt eltűnt), foccaccia-t, azaz pizzatésztából készült lepénykét (egy előző pizza-estünkből megmaradt és lefagyasztott tésztát olvasztottam fel), amire friss rozmaring, só és egy kis olívaolaj kerül csak és Klára nagy kedvence. Sütöttünk még zsömléket (életemben először!), meg a nálunk már klasszikusnak számító bagettet is. No meg egy kuglóf-szerű valamit, hogy Zita is örüljön. Ezúttal újítottam, egy francia recepttel (20 dkg vaj/margarin, 20 dkg cukor, 1 vaníliás cukor, 5 tojás, 25 dkg liszt, 1 sütőpor, csipetnyi só és 2 ek kakaó), mert Anyu a család hivatalos kuglóf-beszállítója, és nem akartam vele konkurálni.
Úgyhogy. Havas és sütős hétvégén vagyunk túl, és azt kell, hogy mondjam, hogy jó volt. Tél van, végre, rendesen.

6 megjegyzés:

Dominika írta...

Nálunk bejött a jósolt fél méter hó... Vegyes érzelmekkel viseltetek iránta, mert egyrészről tényleg jó, de logisztikailag rettenetes. Mivel nagyon hideg is van, a legkisebbet nem vihetem ki, autóval meg egészen egyszerűen nem lehet a városban közlekedni. Ha azt mégis tudsz, a parkolás kizárt. Szóval mivel repülni még nem tudunk, hát nem egyszerű a két nagyot suliba, oviba eljuttatni. Elhúzhatnám őket szánkóval, de itt a fentebb említett legkisebb, aki az idő alatt minimum jéggé fagyna a mínusz 10-ben.
Egyébként gyönyörűeket sütöttél, főztél! :-)

Vera írta...

Én csak azért nem örülök a hónak, mert nincs nagy rutinom hóban vezetni, de férjuram megnyugtatott, hogy addig nincs baj, amíg csak az autó törik, nekünk ne legyen bajunk! :-)) Azért az autóra is vigyázok...:-), de sokat nem is kell vezetni, ellenben elég szép errefelé most, havas időben. :-))
ja, és igen, azt hiszem, janinak következő feladata lesz szűzérmét szerezni, errefelé nemigazán lehet, mert én most így megkívántam, hogy ihajcsuhaj! :-))
tényleg, tökéletes téli hétvégétek volt havas örömökkel és sütögetéssel! :-))

khase írta...

Örülök, hogy Hozzátok is megérkezett a hó és lett végre egy kis havas-téli élményetek is!!! Sielni idén nem mentek?

Nagyon szuper dolgokat sütöttél, jó kis kontraszt a kinti hideghez :)

Vera, én férjem is mindig ezt mondja, hogy addig jó, amig nekünk nem lesz bajunk, most pár héten belül ketszer is megtapasztaluk milyen az, ha belénk csuszik egy másik autó...

Szép hetet Nektek! Puszi Orsi

kedveslany írta...

Kedves Szitya!
Én kis naív, épp elandalodtam,hogy hóban hempergő , vidám élménybezszámolót olvashatok Tőled- valóság pedig fínomságos étvágygerjesztő. A hétvégén remélem az enyémek is hálát rebegnek feléd,de egy kis segítség még rámférne.
Muffin, pizza, zsemle.Kérlek szépen, ha lenne időd segíts ezekben is.Nekem is vannak receptjeim,de igazán egyik sem a kedvencem.Valami buktató mindegyikben van.Ha van "bejáratottad" kérlek tanítsd meg nekünk is. Elöre is köszönöm!
Szeretettel:Kedveslány

Szitya írta...

Dominika!
Persze, tudom, hogy rengeteg fennakadást okozott a hó mind egyéni, mind családi, mind országos szinteken! :-) Nálunk nem, mert az utak elég jól el lettek takarítva.
Vera!
Egyetértek férjeduraddal! :-) És igen, ha tud jó minőségű húst is szerezni, akkor utána már gyerekjáték lesz finom ebédet varázsolni!
Orsi!
Igen, láttam a blogodon, hogy már megint.... Sajnálom.
kedveslány!
Muffinra itt egy link a laptopkonyháról: http://www.laptopkonyha.hu/receptek/?sw_29_item=921&sw_29_folder=303#Klasszikus+csokis+muffin+%28vicces+verzi%C3%B3%29
Sanyi és OZ kicsit elviccelték a dolgot, de a leírt recept abszolút követhető!!! Egyébként Stahl első (zöld) könyvében is van egy jó csokis muffin-recept, én ezt a két félét készítettem a hétvégén. Egyébként a pizza-receptem is ugyanebből a könyvből van, csak az élesztő mennyiséget csökkentettem kb. a 2/3-ára. Ha nincs meg a könyv, vagy nem találod a neten, akkor bepötyögöm.
Zsömle-ügyben még csak első próbálkozás volt, bár nem rossz. Még azért finomítok rajta, utána "átadom". A bagett már nagyon bevált. Annak a receptjét pont a héten teszem fel a laptopkonyhára (ráadásul a filmben is én sütöm... :-); majd felteszem a linkjét (péntek magasságában lesz ott).

Timi írta...

Mi is örültünk a hónak,Apa meg a csajok lapátoltak és szánkóztak én meg sütöttem főztem ahogy Te.Lekváros buktát csináltam de már tudom dupla adag kell legközelebb mert akkor nagyobbak lesznek,de így is isteni volt,házi lekvárral(eper,szilva).
Teljesen más a hangulatunk nekünk is,hogy van hó,sokkal jobban viseljük a hideget is.
Olvaslak ám rendszeresen,csak a munka és a háztartás mellet nem mindig van időm és energiám írni.
Pusza Timi :-)))