Pages

2010. szeptember 23., csütörtök

Egy különleges különóra

Vagy pontosabban: egy különleges különóra, a maga egyszerűségében.

Emma azt a korszakát éli, amin Zita is átment már, mégpedig, hogy gyakorlatilag MINDENT szeretne kipróbálni a környéken fellelhető szakkör vagy sportszerű tevékenységekből. Miután Emmus már eleve nem annyira terhelhető, mint nővére, no meg már így is eléggé tele van a heti "táncrendje", igyekszem lebeszélni őt bármilyen újabb különóra felvételéről. Már így is sok: heti kétszer zongora (az egyik szombaton), egyszer szolfézzsal (ez utóbi, szerencsére, a suliban), heti háromszor tenisz és kétszer atlétika. Ez nagyon jó így. Pláne, ha még hozzáveszem, hogy van, hogy elkíséri húgait a tornára, no meg hétvégente kikönyörgi a lovaglást is. Szóval, mozog sokat, meg zenél.

Nagyon szeretett volna rajzszakörre járni a suliban. Nem lett volna ellene kifogásom. Ugyanis, az a szomorú helyzet állt elő, hogy a rajzot nem az osztályfőnöke "tanítja" nekik, hanem immáron harmadik éve a napközis tanító néni. Aki hihetetlen hatékonysággal veszi el az összes gyerektől a rajzolási kedvet. Gondoltam, egy rajzszakkör visszaadná ezt. Mert az nem normális, hogy egy olyan keddi napot szeret Emma a legkevésbé, ami az órarend szerint "matek, olvasás, rajz, rajz"-ból áll.... De, sajnos, a rajzszakkör ütközik a szofézzsal... Így, szomorúan, de Emma lemondott erről az élvezetről.

Viszont előállt azzal az ötlettel - már a vakáció alatt -, hogy ő idén szeretne énekkaros lenni. Az énekkart történetesen Emma osztályfőnöke vezeti, akit Emma - teljesen érthető módon - a végletekig szeret és tisztel. Emlékszem arra is, hogy amíg Zita ehhez a Réka nénihez járt énekkarra, addig ő is nagyon kedvelte (mármint az énekkart is, meg Réka "nénit" is). Tehát, mondtam Emmának, hogy ha beilleszthető az órarendjébe, akkor nincs ellene semmi kifogásom (és még extra öröm is, bár nem a legmeghatározóbb tényező, hogy nem fizetős...). Hát, cipőkanállal ugyan, de sikerült beszorítani az énekkart a szerdai napra.

Hivatalosan a múlt héttől kezdődött volna az énekkar, de Réka néni beteg lett, így csak tegnap indult. A hatodik órában tartották. Utána mentem drága Kékszeműmért, aki teljesen feldobódva jött ki a suliból. És onnnantól szárnyalt! Larissza néninél, a zongora tanárnőnél, remeket produkálhatott, mert az amúgy kissé szigorú hölgy, ölelgette őt és puszival búcsúzott tőle, nagyon dicsérgetve a kis tanítványát!

Együtt vittük Zitát vívásra. Az úton tovább lelkendezett, hogy milyen jó volt az énekkar. Megkérdeztem őt, hogy miket tanultak. És erre egy nagyon aranyos választ kaptam, talán a legjobbat, ami adható:
"- Hát semmit! Csak úgy dalolásztunk!"
Kodály Zoltán országában, ez mindennapos válasz kéne, hogy legyen. És ugyanilyen mosolyt kellene csalnia minden gyerek arcára...

Később azért "kifejtette", hogy mik voltak ezek a dalolászások. Bemutatta, hogy milyen "bemelegítő gyakorlatokat" végeztek. Zitust nem kellett biztatni, hogy élénk emlékeit felébressze és csatlakozzon hugicájához... Utána jött a "Fenn a falon, fenn a falon, van egy kicsi bolha" című szórakoztató és kissé nyelvtörő nóta. Majd követte a "Ha jó a kedved tapsolj nagyokat/üsd a térdedet/csettints nagyokat!/húzd meg a füled!/mosd meg a fogad!" "mutogatós" opus... És jó kedvünk lett, igen!

Zitát leadtuk, Emma elkísért bevásárolni. Alig fért a bőrébe! Kész szerencse, hogy utána jött egy óra tenisz! Ahol Gyuri, az amúgy is jófej és kissé "elfogult" edző, vidáman közölte, hogy most már szervát FOGADNI is megtanult a kishölgy...

Itthon szó nélkül állt neki a leckének (és aki ismeri, az tudja: ez nagyon-nagyon-nagyon nagy szó!!!). Felolvasta nekem a felolvasnivalót (ami ismét a "nagyon-nagyon-nagyon nagy szó" kategóriába tartozik), Okosan megoldotta a feladatokat és ment bábozni a húgainak (akik most már mindketten betegek, sajnos).
Kiment kutyát etetni, dudorászva bepakolt, első szóra ment fürdeni. És vacsora alatt-után, ismét dalra fakadt, bemutatva apjának is a frissen tanult jópofaságokat. Ez ismét nagyon szokatlan Emmától, mert őt aztán igazán nem fűti a szereplési vágy, még családi körben is félénk ilyen ügyben. Erre egy óra énekkar ilyen csodát csinál!

Őszintén szólva, erre én sem számítottam. El nem tudom mondani, hogy mennyire örülök ennek a fejleménynek. És csak magamat tudom azzal ismételni, hogy a jókedv, a gyerekek jó értelemben vett "kinyílása" ilyen "apróságokon" múlik, mint az együtt éneklés. Mosolyogva. FELSZABADULTAN!!!!

És vajon ezt hogy lehet elérni heti egy énekórával? Sehogy. Látom-érzem, hogy sokkal gördülékenyebben venné Emma a mindennapi élet kanyarjait, ha hetente többször lehetne ilyen élményben része. Hozzátenném - és nem hiszem, hogy nagyot tévedek -, ez nagy valószínűséggel nem csak az én lányomra érvényes. Azzal is tisztában vagyok, hogy ezt már nagyon régóta tudják a szakemberek. Akkor pedig, miért az a helyzet, ami? Ki, hol és miért rontja el?   

2 megjegyzés:

SKY írta...

Mi a gimiben egy olyan történelem ének szakos tanárembert fogtunk ki, aki azt gondolta, hogy senki sem botfülű, így aztán az egész iskola (jójó, akkor még csak 100egynéhányan voltunk...) énekkaros volt. Hetente kétszer, plusz énekórán is "dalolásztunk". Meggyőződésem, hogy az addig botfülűnek hitt gyerekek is rengeteget profitáltak ebből... nem beszélve arról, milyen élmény volt egy egy osztálykirándulás alkalmával az unalmas buszozás alatt osztályszinten énekelni kórusműveket.
Azóta is hálás vagyok érte.

Szitya írta...

Erről "beszélek", Kinga!!! :-)